Pepernoten

Zwarte piet of niet, pepernoten is waar je van geniet!!

Ik ben echt dol op pepernoten. Nu ze weer in de winkels liggen, en iedereen om me heen ze non stop naar binnen werkt wordt het hoog tijd om mijn variant te maken. Op internet kon ik niet echt een recept vinden wat glutenvrij, suikervrij en botervrij was. Dus heb ik zelf wat gekunsteld. Ik gebruik sinds kort kastanjemeel voor de afwisseling, en dit is een super ingrediënt voor pepernoten al zeg ik het zelf. Het volgende recept is bij mij een groot succes geworden:

· 100 gram kastanjemeel
· 75 gram amandelmeel
· 75 gram arrowroot (bind en maakt het extra knapperig, te koop bij biowinkel)
· Snufje zout
· 15 gram (flink veel dus) koek of speculaas kruiden
· 80 gram kokosolie
· 2 eetlepels melk
· 2 eetlepels honing

1. Verwarm de oven op 160 °C.
2. Kneed alle ingrediënten goed door elkaar tot een mooi egaal en samenhangend deeg. Wanneer het deeg te droog blijft kun je er extra melk aan toevoegen. Nu kun je het proeven (:D) en eventueel extra honing, zout of koekkruiden naar smaak toevoegen.
3. Zet het geheel minimaal 1 uur in de koelkast om op te stijven.
4. Bekleed de bakplaat met bakpapier.
5. Maak van het deeg kleine balletjes, leg ze op de bakplaat en druk ze iets plat. Hoe kleinere balletjes je maakt, hoe knapperiger de pepernoten. Wel even geduld voor hebben!
6. Bak ze ongeveer 15 minuten in de oven totdat de randjes verkleuren.

Ze zijn wel iets droger dan de winkel variant maar erg lekker! Laat Sinterklaas en z’n pieterbazen nu maar komen: ik ben er klaar voor 😁

IMG_1308.JPG

Geef een reactie

