Thaise amuse

Een aantal jaar geleden was ik met mijn ouders en broertje op vakantie in Thailand. Daar deden we een fietstocht door Bangkok (echt een aanrader!). Op de lokale markt in één van de buitenwijken stopten we voor een hapje. Daar kregen we een smaakexplosie verstopt in een blaadje. Echt ongelooflijk lekker. Dit recept had ik altijd al willen maken, en toen vond ik hem zowaar in het kookboek Vegalicious. Hierbij het recept, waarmee je je even waant in Bangkok!

Dit recept is goed voor ca 20 blaadjes.

50 gr geraspte en geroosterde gedroogde kokos
4 cm fijngehakte gember
2 fijngehakte Thaise pepertjes
3 el gehakte en geroosterde cashewnoten
1 snufje zout
175 gr bruine suiker (ik gebruik een beetje honing in plaats van de suiker)
0,6 dl sojasaus
2 el tamarindepasta
1/2 in blokjes gesneden limoen (met schil)
het vruchtvlees van 1 in heel kleine stukjes gesneden grapefruit
1 fijngehakt sjalotje
20 mooie en grote spinazieblaadjes (in Thailand gebruiken ze Sirihblaadjes maar die heb ik hier nog nooit gevonden)
1 handje korianderblaadjes
20 stukjes taugé

Vermaal de kokos samen met de gember, pepertjes, cashewnoten en zout tot een pasta in een vijzel of keukenmachine. Meng deze pasta met de honing (of opgeloste suiker in water dat een siroop is geworden) en sojasaus. Doe in een pan en laat even pruttelen voor 3 minuten. Voeg dan de tamarindepasta toe. Verwarm dit, en haal van het vuur.

Meng de limoen, grapefruit en sjalotje door elkaar. Leg een lepeltje van dit mengsel in het  midden van de blaadjes. Voeg wat van het tamarindemengsel toe, en leg er een korianderblaadje en taugéstukje op. Proef eerst even op dit de juiste verhouding is voordat je alle blaadjes vult. Je kunt een prikkertje gebruiken om het mooi bij elkaar te houden.

Tijdens een van mijn eetclub avonden had ik dit als amuse op tafel gezet, samen met een glas prosecco met een laagje cointreau. Echt een heerlijke combi!

Geniet van de smaakexplosies!

Thaise amuses

Geef een reactie

